'Zal ik een nieuwsbrief of een blog beginnen?' Het is een vraag die elke website eigenaar zich stelt. Meestal zijn het zelfstandgi ondernemers die weten dat schrijven een effectieve manier is om je (bedrijf) te profileren. Ze weten alleen niet waar te beginnen. Daarom in dit artikel de voors en tegens van een nieuwsbrief en een blog.

Het meest eenvoudige antwoord op de vraag ‘nieuwsbrief of blog?’ is: het is geen kwestie van OF OF, maar van EN EN. Dus niet kiezen tussen een nieuwsbrief en een blog, maar EN een nieuwsbrief versturen EN een blog beginnen.

Er is meer te vertellen over het gebruik van nieuwsbrieven en blogs. Mijn ervaring is namelijk dat veel mensen het verschil niet weten tussen een blog, een artikel en een nieuwsbrief.

nieuwsbrief versturen is met scherp schietenNieuwsbrief per email is met scherp schieten

Laat ik beginnen met de nieuwsbrief. Een nieuwsbrief stuur je per e-mail naar mensen die zich ervoor hebben aangemeld. Je komt dus in de inbox van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Een nieuwsbrief is een zeer effectieve manier van marketing. Maar alleen als je de nieuwsbrief goed inzet. Een succesvolle nieuwsbrief bestaat in ieder geval uit waardevolle informatie. Je kunt die waardevolle informatie in een artikel gieten. Zo laat je aan je potentiële klanten zien wat jij weet. En dat maakt het voor hen gemakkelijker om klant van je te worden.

Bovendien kun je in je nieuwsbrief verwijzen naar je blogpagina, zodat je lezers daar ook andere artikelen kunnen lezen.

Voordelen nieuwsbrief:
  • jouw (bedrijfs)informatie in de inbox van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst/bedrijf.
  • hoge impact door zeer gerichte marketing
  • een manier om relaties op te bouwen met potentiële klanten.
  • mogelijkheid om onder de aandacht te blijven van bestaande klanten.
Nadelen nieuwsbrief:
  • bereik is beperkt tot alleen de mensen die zich hebben aangemeld
  • niet goed online te delen
  • nieuwsbrief wordt niet altijd geopend of gelezen

 

blog 400x300Groter bereik met bloggen

Een blog is een artikel dat op het internet staat, bijvoorbeeld op je website. Ik schrijf ‘ artikel’, maar een blog kan meer zijn dan een verzameling artikelen.
Het woord ‘blog’ komt van ‘web log’ en gold voor het tijdperk van de zoekmachines als een manier om dingen die op internet te vinden waren, met elkaar te delen. Een ‘log’ dus van wat er op het ‘web’ te vinden was.

Als je een blog bijhoudt in de oude definitie, schrijf je op je blog dus over andere dingen die je op internet hebt gevonden. Dat kunnen ook filmpjes, infographics (tekeningen en schema’s met tekst) of video’s zijn. Een blog is dus breder dan een nieuwsbrief en heeft in principe een groter bereik. In principe. Want als je nergens laat weten dat je een blog hebt geplaatst, kan het zijn dat niemand je blog leest.

Ook is het mogelijk om op je blogpagina een formulier te plaatsen waarmee mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Geef daarbij wel aan wat daar dan nog meer te krijgen is dan op je blog. Het kan zijn dat je korting geeft op producten voor abonnees van je nieuwsbrief. Die korting is niet voor mensen die alleen jouw blog lezen.

Voordelen blog:
  • zeer goed via sociale media online te delen
  • potentieel groot bereik
  • ook geschikt om kleine dingen te delen die je niet zo snel in een nieuwsbrief zet
  • mogelijkheid tot geven van een reactie, waardoor interactie met je lezers door iedereen te zien is
  • als je je website regelmatig van nieuwe inhoud voorziet (en dat doe je met een blog), word je beter gevonden door Google
Nadelen blog:
  • als je lezer niet reageert op een blog, weet je niet wie je artikelen lezen
  • zonder (additionele) promotie weinig lezers

 

Artikel in nieuwsbrief en op blog

Een artikel, tot slot, vind je in nieuwsbrieven, op blogs, maar ook in kranten en (al dan niet online) vakbladen. Een artikel is een van de manieren waarmee je een nieuwsbrief of blog vult. De inhoud van een artikel kan verschillen: je kunt informatie geven, je mening ventileren, je lezer overtuigen van jouw gelijk, kennis delen.

Artikelen die je in je nieuwsbrief gebruikt, kun je daarna natuurlijk ook op je blog zetten.
De keuze is dus niet: nieuwsbrief OF blog? Maar eerder: Wanneer begin je met allebei?